DonorFeiten!!

*Het donorregister legt vast of je organen en/of weefsels wilt doneren of niet. ook kun je ervoor kiezen daarover te laten beslissen door een nabestaandenof een specifiek persoon.Ruim 5 miljoen Nederlanders hebben hun keuze laten vastleggen in het Donorregister. 56,4% van hen wil organen en/of weefsels na overlijden beschikbaar te stellenvoor transplantatie!

*Op 1 Januauri 2007 stonden in Nederland 1441 mensen OP DE WACHTLIJST voor ORGAANTRANSPLANTATIE. De nier staat met stip op NR 1. Ongeveer 1000 mensen wachten op een nieuwe nier. Ongeveer 120 mensen wachten op nieuwe longen!

*Donor worden kan vanaf 12 jaar,
ook met een ziekte of medicijn gebruik kun je donor zijn! De hartkleppen van een Hartpatiente en het hoornvlies van iemand die het staar heeft gehad zijn vaak gewoon doneerbaar!

*Als het kind jonger dan 12 jaar is beslissen de ouders of voogd na het overlijden of er organen gedoneerd gaan worden. Bij een verschil van mening is er geen donatie.Tot 16 jaar kunnen de ouders de geregistreerde beslissing van hun kind herroepen. En een NEE blijft dan ook een NEE!

*Je kan geen donor zijn wanneer je bloedvergifting of het HIV-virus hebt. Ook wanneer er in en de voorgaande 6 maanden een tatoeage of piercing is gezet, kun je niet doneren omdat er dan een risicofactor voor het HIV-virus is!

*Wanneer je partner na overlijden zijn of haar organen wil doneren, maar JIJ ziet dat niet zitten, heb je niet zoveel te willen!
Je kan de donatie niet tegen houden!

*Donatie bij leven komt meer voor dan donatie na overlijden. Jaarlijks zijn er 220 Orgaandonaties na overlijden en 275 bij leven!

* 1 persoon kan 1 nier, beenmerg, een deel van de lever, LONGKWABBEN, en bloed doneren terwijl hij nog leeft! Jongeren die nog in de groei zijn, mogen dit alleen bij organen die nog aan kunnen groeien, namenlijk beenmerg en een deel van de lever!

*Het oude vetrouwde RODE DONORCODICIL is niet meer verkrijgbaar, maar nog ALTIJD RECHTSGELDIG, Omdat het nergens geregistreerd staat moet je wel altijd bij je dragen! Met een pas hoeft dat al een tijdje niet meer omdat die gegevens in een databank staan!!

OOK DONOR WORDEN??? KIJK DAN OP www.Donorregister.nl (sorry ik kan de link niet vinden, dus ff zelf in typen dus)

Kom mensen!!!!
Er wachten zoveel mensen!!
Te veel, en veeel telang!
Zo lang, dat er zelfs, mensen er aan overlijden omdat er maar geen orgaan komt!

Net als al mijn andere lot genoten,wacht ik ook op een mooie long!
kom laat ons niet in de kou staan!!

WORD DONOR NU!!!!!

5 reacties:

Nick zei

Ik herb er al veel discussies over gevoerd, maar mij nog steeds niet geregistreerd.

Enerzijds zie ik het belang van het donor worden. Wat mij tegen heeft gehouden is toch de vraag in hoeverre Nederland zo'n beschaafd land is dat iedereen aannnneemt.

Ik bedoel: twee mannen van 41, alle omstandighedenm zijn gelijk, alleen de één heeft vrouw en kinderen, de andere kip noch kraai... ik ben dan bang dat de keuze valt op de kinderloze....

Of zoals er een complete ziekenhuis afdeling(!) werd gereseveerd voor wijlen prins Bernard.... ik denk dan, je zal maar ernstig gewon worden binnengebracht terwijl Bernard een nieuwe nier nodig heeft...

En nee, ik ben echt geen paranoïde persoon of aanhanger van complot theorieën, maar toch spelen deze kwesties voor mij ook mee en daarom vind ik de keuze noch immer moeilijk.

Nick zei

Ik vind echter wel dat de wet gewijzigd moet worden. Iedereen is donor, tenzij je bezwaar maakt.

Monique zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Nick zei

Ik ben dan juist geneigd te denken dat het wel kan, juist omdat men over het algemeen annneemt dat zoiets niet gebeurd.

Ik heb op mijn blog trouwens een wat uitgebeider stukje geplaatst, omdat een onderwerp als dit niet in een paar zinnen is te vangen.

Maar dat ik voor een wetswijziging ben, heeft ook te maken met mijn twijfels. De stap om bijvoorbeeld bezwaar te maken is voor mij nou eenmaal groter en ik denk dat dat voor veel meer mensen opgaat.

Maar ook jouw blog heeft mij wweet wat dichterbij gebracht om zelf actie te ondernemen en mij als donor te laten registreren.
Hoe da ook vind ik dat veel meer mensen over deze vraag zouden moeten nadenken.

Remke zei

Super goed stukje!!
Ik hoop dat mensen nu eindelijk na al dat nieuws en alle oproepen hun ogen openen en dus donor worden!

mensen zijn vaak lui om zoiets in te vullen en op de post te doen.. ook willen sommige er nie over nadenken doordat t dan te dichtbij komt ofzo.. tja..

Ik ben trots op je en duim voor je dat er een mooi setje voor jou beschikbaar komt!

liefs Remke